Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? U kunt deze stellen door ons contactformulier in te vullen, of stuur ons een whatsapp bericht.

Kopen, verkopen en bezorgen

  • Hoe kan ik een voertuig kopen?
    Maak uw keuze op de site en neem contact op met onze verkopers. Ze nemen uw gegevens op en op basis daarvan ontvangt u een proforma factuur. Bij betaling van minimaal 20% wordt het voertuig voor u gereserveerd. Betaling van het resterende bedrag en het ophalen dient binnen 2 weken te gebeuren. Bezorging binnen Nederland is in overleg mogelijk.  
  • Hoe kan ik reserveren?
    Er is sprake van een reservering als u van ons een proforma heeft ontvangen waarop minimaal 20% is aanbetaald.
  • Kan ik mijn voertuig inruilen of verkopen?
    U kunt uw voertuig aanbieden bij Boonstra voor verkoop of inruil. Stuur daarvoor een mail met foto's en informatie over de schade en de staat van het voertuig naar inkoop@boonstraschadevoertuigen.nl. Als er interesse is krijgt u binnen 3 werkdagen een bod van ons. Was u betrokken bij een ongeluk? Wacht dan het proces met uw verzekeringsmaatschappij af voordat u tot verkoop overgaat.
  • Jullie hebben mijn voertuig gekocht, hoe nu verder?
    Onze planning neemt contact met u op omtrent het betalen en ophalen van het voertuig. Omdat u als eigenaar van het voertuig vaak eerder op de hoogte wordt gesteld door de verzekeraar dan wij, kunt u het beste ons telefoontje afwachten omdat wij de gegevens dan ook tot onze beschikking hebben en sneller afspraken kunnen maken. Wij verzoeken u vriendelijk ter voorbereiding de benodigde papieren bij het voertuigen te brengen (dit betreft beide delen van de tenaamstellingscode alsmede het kentekenkaartje). Afhankelijk van wat uw verzekering aangeeft betalen we aan u of aan de verzekering. Wij nemen contact op net de locatie waar het voertuig staat om het op te halen. Na het afhalen ontvangt u de vrijwaring. Het kan zijn dat uw voertuig door een externe transporteur wordt opgehaald, voor u verandert er niets. Wij doen ons best om het voertuig binnen 10 werkdagen op te halen en de betaling/vrijwaring af te wikkelen. Heeft u hierover vragen stuur dan een mail naar planning@boonstraschadevoertuigen.nl.
  • Kan ik een aankoop annuleren? Tot wanneer?
    Annulering is mogelijk, er vindt echter geen creditering van reeds betaalde gelden plaats.
  • Kan ik als particulier ook voertuigen kopen?
    Ja, dat kan onder handelscondities, dus u zult het voertuig zelf moeten inspecteren en beoordelen. Garantie wordt niet gegeven.
  • Kan ik komen kijken naar een voertuig?
    U kunt ieder voertuig binnen onze openingstijden komen bekijken. Wilt u er zeker van zijn dat het voertuig nog beschikbaar is, bel ons dan van tevoren. Let op: als er nog geen aanbetaling door u is gedaan kunnen we niet garanderen dat het voertuig niet tussentijds wordt verkocht.
  • Kunnen jullie voertuigen bezorgen?
    Boonstra kan uw aankoop binnen Nederland bezorgen. Wij zullen er alles aan doen het voertuig in dezelfde staat bij u op locatie te krijgen, echter ligt het transportrisico bij u als koper.
  • Is er hulp bij het laden beschikbaar?
    Er zijn twee terreinmedewerkers beschikbaar voor u, eventueel met heftruck. Afhankelijk van de drukte kunnen ze u helpen bij het laden. Er zijn geen laadkranen beschikbaar voor het laden van zware voertuigen. Hier dient u zelf voor te zorgen, mocht het nodig zijn. Bij verkoop wordt dit onderwerp met u besproken.
  • Aan welke landen levert Boonstra niet?
    In verband met sanctie-wetgeving mogen wij geen handel bedrijven met wit-Rusland (Belarus) en Rusland. Wij kunnen hier geen uitzonderingen voor maken.

Contact en openingstijden

  • In welke talen kan ik te woord worden gestaan?
    Nederlands, Engels, Duits en ook Fries.
  • Wat zijn de openingstijden?
    Maandag - vrijdag: 8:00 - 17:00  
  • Wat is de hoofdlocatie van Boonstra?
    Dopplerlaan 4
    9207 HC Drachten

Garantie en voorwaarden

  • Geeft Boonstra garantie op occasions?
    Boonstra geeft op geen enkel voertuig garantie, coulance of restitutie na verkoop. Alle voertuigen worden as-is aangeboden en verkocht. U kunt ieder voertuig altijd zelf komen bekijken en beoordelen. Boonstra doet haar best de voertuigen zo goed mogelijk in beeld te brengen en te voorzien van heldere beschrijvingen.
  • Geeft Boonstra garantie op schadeauto's?
    Boonstra geeft op geen enkel voertuig garantie, coulance of restitutie na verkoop. Alle voertuigen worden as-is aangeboden en verkocht. U kunt ieder voertuig altijd zelf komen bekijken en beoordelen. Boonstra doet haar best de voertuigen zo goed mogelijk in beeld te brengen en te voorzien van heldere beschrijvingen.
  • Kan ik een aankoop annuleren? Tot wanneer?
    Annulering is mogelijk, er vindt echter geen creditering van reeds betaalde gelden plaats.

Betaling

  • Hoe kan ik betalen bij Boonstra?
    Bij voorkeur betaalt u per bank. het is ook mogelijk bij u te pinnen of een bedrag contant te voldoen. Let erop dat wij ons aan de wettelijke voorschriften houden die gelden voor contante betalingen (MOT meldingen). Voor betaling met een creditcard brengen we extra kosten in rekening.
  • Kan ik in delen betalen?
    Ja, het eerste deel moet echter wel minimaal 20% van het factuurbedrag zijn. Het restant dient binnen twee weken te worden voldaan, ook het voertuig dient binnen die termijn te worden opgehaald. We zijn gerechtigd stallingskosten in rekening te brengen als u hier niet aan voldoet.
  • Wanneer ontvang ik de betaalde borg terug?
    BTW borg: u ontvangt de BTW borg terug zodra u ons binnen de gestelde termijn de Confirmation Of Exit heeft toegestuurd. Dit document krijg u van de douane bij invoer van het voertuig in uw land (buiten EU). BPM borg: u ontvangt de BPM borg retour zodra we de beschikking van de Nederlandse belastingdienst hebben ontvangen. Let op: dit kunnen we enkel terugvragen als u ons binnen de termijn van 10 weken na export de permanente registratie van het voertuig heeft gestuurd. De Nederlandse belastingdienst hanteert een beslissingstermijn van maximaal 12 weken na ontvangst. Wij berichten u zodra aan één van beide is voldaan en zullen de betaling actief aan u doen.

Import en export

  • Export en BPM
    Wanneer u een Nederlands voertuig koopt waar nog BPM in zit, kan dit bij export naar het buitenland (binnen de EU) door ons worden teruggevraagd. U betaalt deze BPM aan ons als borg en ontvangt deze retour zodra wij de teruggave BPM van de belastingdienst ontvangen hebben. Let op: deze BPM kan alleen door ons worden teruggevraagd als u ons tijdig (maximaal 10 weken na export) voorziet van een permanente registratie uit uw eigen land. Mocht u ons niet tijdig voorzien van de benodigde documenten dan kunnen wij de BPM niet terugvragen en ontvangt u daarmee uw borg niet retour.
  • Mijn aankoop exporteren
    Als u uw voertuig wil exporteren verzorgen wij het administratieve gedeelte van dit traject volledig. Wij melden het voertuig voor export af op de naam van u als koper en sturen u vervolgens de documenten en het voertuig ID waarmee de registratie kan worden gedaan. Voor export buiten de EU maken we douane documenten op en kunnen ook export kentekens worden geleverd, onder voorwaarde dat het voertuig rijbaar is en voorzien is van geldige APK.

Belasting en BPM

  • Hebben alle auto's geldige papieren?
    Wij beschikken over alle benodigde documenten om het voertuig aan u over te kunnen dragen. Mochten er bijzonderheden zijn dan zal dit worden vermeld bij de aankoop.
  • Marge auto's en BTW auto's
    Als u bij ons een marge auto koopt (enkel binnen Nederland / de EU) ziet u geen BTW op de factuur staan aangezien deze al eerder is afgedragen. Bij een BTW voertuig ziet u wel de BTW op de factuur staan. Wij vermelden altijd het type voertuig in onze advertentie zodat hier geen verwarring over ontstaat.

Over producten en diensten

  • Hebben alle auto's geldige papieren?
    Wij beschikken over alle benodigde documenten om het voertuig aan u over te kunnen dragen. Mochten er bijzonderheden zijn dan zal dit worden vermeld bij de aankoop.
  • Is de herkomst van voertuigen bekend en kan ik deze opvragen?
    Inzage in de herkomst van voertuigen is niet mogelijk vanwege privacy wetgeving. Op basis van het kenteken of chassisnummer is op internet allerlei informatie te achterhalen.
  • Kan ik bij Boonstra reparaties aan schadevoertuigen laten uitvoeren?
    Nee, Boonstra voert geen reparaties in opdracht uit.
  • Zijn occasions herstelde schadevoertuigen?
    Boonstra koopt ook schadevrije voertuigen in. Heeft u een specifieke vraag, meldt u dan bij één van onze verkopers. Voor alle occasions geldt dat de mogelijkheid van herstelde schade bestaat.
  • Wat betekenen de verschillende staten van voertuigen?
    Een schadevoertuig is een voertuig met schade aan de carrosserie, het frame, de motor of andere interne of externe schade door een ongeval, een mankement of invloeden van buitenaf zoals storm of overstroming. Een occasion kan een ingekocht voertuig zonder schade zijn, of een gerepareerde schade. Op beide typen zijn dezelfde voorwaarden en garantie van toepassing.
  • Kan ik bij Boonstra reparaties aan schadevoertuigen laten uitvoeren?
    Nee, Boonstra voert geen reparaties in opdracht uit.

Regelgeving en registratie

  • Moet voor schadeauto's altijd een herkeuring worden aangevraagd?
    Nee, enkel wanneer door de RDW een 'verbod voor rijden op de weg' is afgegeven. U kunt dit zelf controleren op ovi.rdw.nl.
  • Regelt Boonstra de registratie van voertuigen?
    Boonstra kan de tenaamstelling van voertuigen die u bij ons koopt voor u regelen, of u voorzien van alle benodigde documenten om registratie in uw eigen land te regelen.